هدف نوین
سرمایه‌گذاری در آلمان و اقامت
راه‌های اخذ اقامت کشور آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

در این مقاله می‌خوانید

منتظر شما هستیم

برای انجام ارزیابی اولیه، اطلاعات خود را وارد نمایید

به راهنمایی بیشتری نیاز دارید؟

همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

سرمایه‌گذاری در آلمان

اگر به دنبال اخذ اقامت در یک کشور خارجی هستید، اگر قصد دارید در یک کشور خارجی سرمایه‌گذاری کنید و به دنبال آن مهاجرت کنید، کشور آلمان می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری در آن به این هدف برسید. البته سرمایه‌گذاری در این روش‌ها و شرایط خاصی دارد که ما در این مقاله سعی داریم تمام موارد آن را به طور کامل به شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

سرمایه گذاری در آلمان

علت انتخاب آلمان برای سرمایه‌گذاری

در قسمت مقدمه کشور آلمان را به عنوان گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری به قصد مهاجرت معرفی کردیم، حالا به شما علت این انتخاب را توضیح می‌دهیم. همانطور که گفتیم یکی از روش‌های مهاجرت که در سال ۲۰۲۰ توسط کشور آلمان مطرح شد، روش مهاجرت سرمایه گذاری در آلمان بود که آن را به عنوان برنامه «ویزای طلایی» هم می‌شناسند. این روش فرصتی در اختیار سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خارجی قرار می دهد تا از طریق سرمایه‌گذاری در اقتصاد آلمان مجوز اقامت در این کشور را بگیرند. البته برای ای کار باید به مبلغ حداقل 1 میلیون یورو در یک شرکت یا استارت آپ آلمانی یا  2 میلیون یورو در یک پروژه املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند.

شما می توانید جهت مشاوره و کسب اطلاعت بیشتر در رابطه با مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری با متخصصین و مشاورین مجموعه جهان مهاجر در ارتباط باشید تا اطلاعات کاملی در این رابطه در اختیار شما قرار گیرد.

هدف آلمان از ایجاد برنامه ویزای طلایی

آلمان به این دلیل برنامه ویزای طلایی را طرح و اجرایی کرد تا بتواند سرمایه‌گذاری‌ها و استعدادهای خارجی را به سمت خود جذب و در درازمدت به نفع اقتصاد آلمان از آنها بهره‌برداری کند. این برنامه در کشورهایی مثل پرتغال و اسپانیا هم به خوبی اجرا شد و موفق بود.

هدف آلمان از ایجاد برنامه ویزای طلایی

چرا روش سرمایه گذاری در آلمان را انتخاب کنیم

آلمان به دلیل داشتن ویژگی‌هایی خاص گزینه خوب و قابل‌اعتمادی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. در ادامه به چند مورد از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. آلمان از لحاظ اقتصادی از کشورهای مهم عضو منطقه یورو است.
  2. در حال حاضر شرکت های و برندهای بسیار معتبری در آن فعال هستند.
  3. عضو سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ناتو می باشد.
  4. از لحاظ سطح زندگی و نظام آموزشی رایگان و سیستم بهداشتی در جایگاه بسیار خوبی است.
  5. از نظر تولید ناخالص داخلی رتبه چهارم را در اقتصاد جهان دارد.
  6. شرکتهای معروف خودروسازی مثل پورشه، مرسدس بنز و bmw را تحت انحصار خود دارد.

 

چرا روش سرمایه گذاری در آلمان را انتخاب کنیم

 

شرایط اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری

یکی از راه‌های اخذ اقامت آلمان سرمایه‌گذاری است. اما همین سرمایه‌گذاری هم به روش‌های مختلفی انجام می‌شود: (۱) راه‌اندازی کسب‌و‌کار، (۲) ثبت شرکت، (۳) سرمایه‌گذاری از طریق تاسیس شعبه و نمایندگی.

بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری در آلمان

بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری در آلمان به قرار زیر هستند:

  • سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید ملک
  • سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت
  • سرمایه گذاری از طریق استارتاپ
  • سرمایه گذاری از طریق خرید بیزینس
  • سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی
  • سرمایه گذاری از طریق خرید اوراق قرضه دولتی
  • سرمایه گذاری از طریق تمکن مالی
  • سرمایه گذاری از طریق فرنچایزر
  • سرمایه گذاری از طریق خرید سهام

بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری در آلمان

 

اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در آلمان چگونه است

از آنجایی که آلمان اجازه سرمایه‌گذاری را به اتباع خارجی می‌دهد، همه می‌توانند از این فرصت برای اخذ اقامت در این کشور استفاده کنند. اما با هر نوع سرمایه‌گذاری نمی‌توانید برای مهاجرت اقدام کنید، روش‌هایی مانند خرید ملک، خرید سهام، خرید اوراق قرضه و افتتاح حساب پس‌انداز چند نمونه از آنها هستند. تنها راه موجود برای گرفتن اقامت آلمان با سرمایه‌گذاری ویزای خوداشتغالی است: الف) از طریق ثبت شرکت  یا همان مهاجرت سرمایه‌گذاری و ب) از طریق فعالیت به عنوان فریلنسر یا همان مهاجرت کاری.

بخوانید  بعد از ورود به آلمان چه کنیم؟ اقدامات لازم بعد از ورود به آلمان

برای سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت، باید به فکر ارائه یک طرح تجاری قوی یا کسب‌وکاری باشد که سود زیادی به اقتصاد محلی و ملی آلمان برساند. با این روش می توانید بعد از سه سال اقامت و تابعیت آلمان را بگیرید و بعد از پنج سال شهروند آن شوید.

 

اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در آلمان چگونه است

در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که روش‌های سرمایه‌گذاری چگونه هستند.

راه‌های اخذ اقامت کشور آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

به صورت کلی از چهار طریق می‌توانید اقامت آلمان را با سرمایه گذاری بگیرید:

  1. چنانچه در زمینه‌های صنفی از قبیل رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه مواد غذایی، فروشگاه پوشاک و…تخصص دارید و می‌خواهید از این طریق در کشور آلمان سرمایه گذاری کنید، فقط کافی است جوازهای صنفی مربوطه (Gewerbeanmeldung) را دریافت و کسب و کار مورد نظر خود را در این کشور راه‌اندازی کنید.
  2. چنانچه در ایران صاحب یک شرکت فعال و معتبر هستید و می‌خواهید در کشور آلمان به فعالیت خود در همان زمینه ادامه دهید، می‌توانید با تاسیس شرکتی مشابه در آلمان فعالیت اقتصادی خود را از سر بگیرید.  بعد از تاسیس شرکت مورد نظر در زمره شرکتهای مستقل آلمانی قرار می‌گیرد.
  3. چنانچه بخواهید شرکت تضامنی ثبت کنید، باید همان شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود را دنبال کنید. در واقع هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد، تنها تفاوتشان در نوع ثبتشان است که به میزان اعتبار شرکت و مسئولیت‌های سهامداران آن مربوط می‌شود.
  4. چنانچه صاحب یک مجموعه بزرگ و معتبر تولیدی هستید، برای مثال اگر کارخانه مواد غذایی دارید یا مالک یک شرکت بازرگانی مانند شرکت‌های واردات و صادرات در ایران هستید، بنا بر قوانین سرمایه گذاری در آلمان و اقامت می‌توانید اقدام به تاسیس شعبه در آلمان نمایید.

راه‌های اخذ اقامت کشور آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

نکاتی در مورد ثبت شرکت در آلمان

همانطور که پیشتر در همین مقاله گفتیم یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در آلمان ثبت شرکت است. شاید بئرسید چرا؟ زیرا این کشور از نظر مالیات یا ثبت شرکت هیچ گونه تبعیضی بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قائل نمی‌شود و هزینه مالیات و نیروی کار در آن نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا کمتر است. تنها کاری که باید بکنید این است که یک طرح تجاری خوب ارائه دهید و ثابت کنید به رونق اقتصادی آلمان کمک می‌کند.

نکاتی در مورد ثبت شرکت در آلمان

شرایط لازم برای ثبت شرکت در آلمان

آلمان از آن دسته از کشورهایی است که به کارآفرینان در سراسر جهان این فرصت را می‌دهد تا با ارائه طرح‌های تجاری قدرتمند خود از بازار سودآور این کشور بهره‌مند شوند. اما اگر شما شهروند اتحادیه اروپا نیستید، باید در زمینه خوداشتغالی درخواست دهید و برای ان درخواست هم موارد زیر را رعایت کنید:

الف) باید یک برنامه تجاری قوی و جامع ارائه دهید.

ب) نباید سابقه کیفری نداشته باشید.

پ) طبق قوانین مربوط به شرایط سنی باید بالای ۱۸ سال باشید و چنانچه بالای ۴۵ سال سن دارید، باید توانمندی خود را برای انجام کارها نشان دهید.

ت) در این حالت (ثبت شرکت در آلمان) لازم نیست مدرک زبان آلمانی داشته باشید.

بخوانید  بعد از ورود به آلمان چه کنیم؟ اقدامات لازم بعد از ورود به آلمان

شرایط لازم برای ثبت شرکت در آلمان

مراحل ثبت شرکت در آلمان

  1. نوع شرکتی را که قرار است با آن تجارت کنید انتخاب نمایید.
  2. برای شرکت خود نامی تعیین کنید.
  3. پیش‌نویسی از اساس‌نامه شرکت آماده کنید.
  4. اقدام به اخذ ویزای کاری در آلمان کنید.
  5. مجوز اقامت در آلمان را بگیرید و بلیط پرواز تهیه کنید.
  6. اسناد شرکت را در یک دفتر اسناد رسمی محضری کنید.
  7. یک حساب بانکی تجاری باز کنید و مبلغ سرمایه‌گذاری را به آن واریز کنید.

 متداول‌ترین شرکت‌ها برای راه‌اندازی در آلمان کدامند

  • شرکت با مسئولیت محدود (GmbH)
  • شرکت سهامی (AG)
  • یک شعبه از یک شرکت (Branch Offices)
  • شرکت مشارکتی (Partnership)

 متداول‌ترین شرکت‌ها برای راه‌اندازی در آلمان کدامند

حداقل مبلغ لازم برای سرمایه‌گذاری در آلمان چقدر است

حداقل سرمایه‌گذاری در آلمان 25.000 یورو است اما توجه کنید که در کنار این مبلغ باید سالانه هزینه‌های اداره شرکت را هم به دولت آلمان پرداخت کنید.

روش مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری کدام است

در حال حاضر، تنها یک روش سرمایه‌گذاری برای اخذ اقامت در آلمان وجود دارد، آن هم ویزای خوداشتغالی است و به دو روش عمل می کند: الف) ثبت شرکت، ب)فعالیت به عنوان فریلنسر

روش اول (ثبت شرکت) یک روش سرمایه‌گذاری و روش دوم ( فعالیت فریلنس )بیشتر یک فعالیت کاری است.

اقامت با ثبت شرکت در آلمان

همانطور که بارها تاکید کردیم یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در آلمان ثبت شرکت است که به مهاجرت و اقامت دائم هم منتهی می‌شود. برای این منظور باید شرایط زیر را داشته باشید:

سن: ۱۸ تا ۴۵ سال ، مدرک زبان آلمانی ضرورتی ندارد، داشتن طرح تجاری (بیزنس پلن) الزامی است، مدرک تحصیلی باید مرتبط با بیزنس مورد‌نظر باشد، مبلغ سرمایه‌گذاری باید ۳۶۰ هزار یورو به بالا باشد.

نکته: شرکت شما باید برای حداقل 5 شهروند آلمانی اشتغالزایی کند.

روش مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری کدام است

اقامت آلمان از طریق فعالیت فریلنس

برای اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در آلمان می‌توانید در تخصص‌های آزاد به‌صورت فریلنس و خوداشتغال فعالیت کنید و برای خودتان کار کنید. در این حالت می‌توانید تمامی خدماتتان را تحت برند و اسم شخصی خودتان عرضه کنید.

اقامت آلمان از طریق فعالیت فریلنس

نکته: در این روش، پرداخت مالیات و بیمه تامین اجتماعی به عهده خودتان است و هماهنگی‌های مختلف با وزارت کار آلمان را هم باید خودتان انجام دهید.

در هر دو روش فوق‌الذکر (ثبت شرکت و فعالیت بیزنس)، یک ویزای 3 ساله به شما داده می‌شود و بعد از سه سال کار و زندگی در آلمان اقامت دائم می‌گیرید و بعد از سال ششم تا هشتم هم می‌توانید برای شهروندی اقدام کنید.

مزایای سرمایه‌گذاری در آلمان کدامند

از آنجایی که بازارهای گسترده و متنوعی در آلمان وجود دارد، پس برای فعالیت تجاری آزادی عمل زیادی دارید. همچنین، برای پیداکردن نیروی کار متخصص و تحصیل‌کرده به مشکل بر نمی‌خورید. از طرف دولت و بخش‌های خصوصی می‌توانید کمک‌های مالی، وام‌ و حمایت‌های مختلف دریافت کنید.

مزایای سرمایه‌گذاری در آلمان کدامند

در این کشور با فضای تجاری ناآشنایی روبرو نیستید و نیازی نیست نگران ورشکستگی باشید، زیرا به تدریج می‌توانید به ثبات اقتصادی و سیاسی برسید، به سرعت رشد کنید و سرمایه خود را افزایش دهید. آلمان چهارمین قدرت اقتصادی دنیا و برترین قدرت اقتصادی اروپا است، پس سرمایه‌گذاری در آن را از دست ندهید.

هزینه سرمایه‌گذاری در آلمان چقدر است

نکته: توجه داشته باشید که هزینه‌ها سته به نوع شرکت متغیر هستند.

ویزای کوتاه‌مدت برای بزرگسالان: ۸۰ یورو

ویزای کوتاه‌مدن برای کودکان ۶ تا ۱۲ ساله: ۴۰ یورو

بخوانید  بعد از ورود به آلمان چه کنیم؟ اقدامات لازم بعد از ورود به آلمان

ویزای کوتاه‌مدت برای کودکان زیر شش سال رایگان است.

ویزای بلندمدت: 75 یورو

ویزای بلندمدت برای افراد زیر 18 سال: 37.5 یورو

خدمات ویزامتریک و سفارت: 30 یورو

هزینه سرمایه‌گذاری در آلمان چقدر است

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری اولیه در آلمان

الف) باید توجه داشته باشید که هزینه‌های مطرح‌شده تنها هزین اولیه سرمایه‌گذاری هستند که از طریق ثبت شرکت حاصل می‌شوند، با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در کشور آلمان نمی‌توانید برای اخذ اقامت اقدام کنید، زیرا آنها سرمایه‌گذاری معمولی محسوب می‌شوند و مبلغ سرمایه‌گذاری هم اختیاری است و به خودتان بستگی دارد.

ب) توجه داشته باشید که مبلغ اولیه که برای ثبت شرکت در نظر می‌گیرید بسته به نوع بیزنس، ایالت مقصد و معیارهای مختلف دیگر متغیر است، اما معقول‌ترین مبلغ حداقل 360 هزار یورو است.

پ) نکته بعدی این است که توجه داشته باشید که گاهی از شما انتظار دارند (دولت آلمان) تا جدای از سرمایه‌ اولیه برای ثبت شرکت، مبالغی را هم برای حقوق سال اول نیروها، حقوق مدیر یا مدیران، هزینه کرایه ساختمان محل شرکت و پرداختی‌های بیمه در نظر بگیرید.

مسیرِ اخذ اقامت اقامت در آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

چنانچه تصمیم‌تان برای اخذ اقامت آلمان جدی است باید مراحل زیر را طی کنید:

  • با مشاوران یا وکلای تجاری و مهاجرتی مربوطه مشورت کنید و از شرایط لازم مطلع شوید.
  • یک طرح تجاری (بیزنس‌پلن) خوب و خلاقانه آماده کنید و آن را به اتاق بازرگانی آلمان (AHKs)ارائه دهید.
  • مجوزات و کارهای اداریِ لازم برای مهاجرت را آماده کنید.
  • مدارک لازم را تکمیل و برای گرفتن ویزا اقدام کنید.
  • به آلمان بروید و در آنجا کسب‌وکار تازه‌ای را راه‌اندازی کنید و امور اداری بعد از مهاجرت را انجام دهید.
  • اقامت موقت آلمان را برای کار و زندگی بگیرید.
  • در صورت داشتن موفقیت کسب‌وکار و داشتن شرایط لازم اقامت دائم را بگیرید.
  • بعد از طی شدن مدت زمان لازم برای حق شهروندی و پاسپورت آلمان درخواست دهید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفتیم و تاکید کردیم کسانی که قصد گرفتن اقامت و مهاجرت به کشور آلمان را دارند می توانند از طریق کارآفرینی و ثبت شرکت اقدام به این کار کنند. برای این منظور باید با راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار مناسب در آلمان در اقتصاد آن سهیم شوید.

سوالات متداول

  1. آیا می‌توانم خانواده‌ام را هم با خودم به آلمان ببرم؟

بله. اعضای خانواده هم می‌توانند به همراه شما و هم بعد از اقامت شما ویزا بگیرند. اما چنانچه بخواهند بعد از اقامت شما مهاجرت کنند باید از طریق ویزای Family Reunification  اقدام کنند. آنها همچنین حق کار و تحصیل در آلمان را هم دارند و معمولاً می توانند پس از ۵ سال زندگی در این کشور برای اقامت دائم اقدام کنند. از جمله شرایط لازم برای این منظور این است که آنها سطح زبان آلمانی خود را به         A1  ارتقاء دهند.

  1. برای گرفتن اقامت آلمان چه مدارکی لازم هستند؟

پاسپورت معتبر و مدت‌دار، عکس پرسنلی مورد تایید سفارت و مطابق با استانداردهای ویزای شنگن، مدارک شخصی و هویتی، طرح تجاری، مدارک مالی برای اثبات سرمایۀ اولیه و منبع آن، مدارک تحصیلی ترجمه و معادل‌سازی شده، مدارک مربوط به سابقه ‌کار ترجمه‌شده، CVو رزومه، ارائه اجاره‌نامه یا سند منزل در آلمان، گواهی ثبت شرکت در سازمانِ German Trade Register، گواهی ثبت‌نام در سیستم بیمۀ سلامت آلمان، مدرک سوء‌پیشینه، رسید پرداخت هزینه‌های ویزا و سفارت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *